Het is je vast niet ontgaan dat er een hoge werkdruk heerst onder huisartsen. “Dat komt niet alleen door de tekorten aan huisartsen, het ziekteverzuim en de groeiende taken van huisartsen, maar ook door de patiënten zelf.” Dat merken huisarts Renée Kok en Spoedeisende hulp arts Pol Stuart.
Renée werkt al bijna vier jaar bij Huisartsenpost Rijnmond. “Wanneer patiënten naar ons bellen, staan ze momenteel regelmatig een half uur tot drie kwartier in de wacht. Maar dat kan op sommige dagen nog veel langer zijn. Dat is niet alleen voor hen vervelend, vooral wanneer ze eindelijk de rij door zijn en van ons horen dat ze thuis kunnen blijven met een zelfzorgadvies, maar ook voor de patiënten die wél acute zorg nodig hebben.”
Renée moet bij patienten die een zelfzorgadvies krijgen van de praktijk al snel aan een voorbeeld denken: “Iemand heeft met voetballen zijn enkel pijn gedaan. Vaak bellen mensen dan direct naar de huisartsenpraktijk. Terwijl als ze een pijnstiller nemen, een paar dagen rustig aan doen en hun voet omhoog doen, er vaak al weinig meer aan de hand is.” Volgens Renée geldt hetzelfde voor mensen die bellen met griepklachten. “Vroeger zeiden ze: als je griep hebt, duurt dat zeven dagen en als je naar de huisarts gaat een week. Het lichaam heeft bij veel klachten nu eenmaal tijd nodig om zich te herstellen.”
Renée wil daar wel iets bij benadrukken. “Ik wil daar absoluut niet mee zeggen dat mensen niet meer moeten bellen naar de huisarts. Maar er zijn vaak al veel dingen die mensen zelf kunnen doen als ze even internet op gaan. 65 procent van de mensen die belt krijgt immers een zelfzorgadvies.”
Tekst gaat door onder de afbeelding >
Je hoeft gelukkig niet heel het internet af te struinen voor het antwoord op jouw zorgvraag. “Op www.haprijnmond.nl en www.hapschievliet.nl kun je een vragenlijst invullen, waardoor je heel snel weet of je de huisartsenpost moet bellen of niet. Hierbij geef je aan van welk lichaamsdeel je het meeste last hebt en daarover beantwoordt je een aantal vragen. Achteraf krijg je adviezen over of je de huisarts moet bellen of niet. Zo niet, staan er ook adviezen die je van je klachten af kunnen helpen.”
In sommige gevallen kan het zijn dat je nog twijfelt over een advies. “Dan kun je altijd nog www.thuisarts.nl opstarten. Dit is een enorm betrouwbare site waar je allerlei informatie kunt vinden over ziekte en gezondheid én is gemaakt door een wetenschappelijke vereniging van huisartsen (NHG). Ook hier kun je zoeken op een lichaamsdeel waarna er meerdere mogelijke klachten worden getoond waar dan weer een advies uit komt rollen waar je vaak thuis al verder mee kunt.”
Rianne Hagens is de nieuwe medisch manager van Huisartsenpost Schievliet: “Door als patiënt te weten waar je betrouwbare medische informatie vindt en hoe je op de juiste manier gebruik maakt van de acute zorg, word je sneller en beter geholpen. Daarnaast help je dan ook nog eens de zorg toegankelijk te houden voor mensen die met spoed acute zorg nodig hebben.”
Patienten die bij de huisartsenpost binnenkomen kunnen niet zomaar geholpen worden. “Je hebt altijd een afspraak nodig om langs te komen bij de huisarts/de huisartsenpost, door vooraf te bellen kan een assistente ook al goed inschatten welke hulp nodig is. En je hebt een doorverwijzing nodig van je huisarts of van de ambulancebroeders wanneer er 112 is gebeld. Het kan ook voorkomen dat iemand meer hulp nodig heeft dan een huisarts kan bieden. Dan wordt de Spoedeisende Hulp arts erbij gevraagd. Die bepaalt dan ook of iemand van de huisartsenpost over wordt geplaatst naar het ziekenhuis.”
Tekst gaat door onder de afbeelding >
Een van die Spoedeisende Hulp artsen is Pol Stuart. Hij werkt al vijftien jaar als SEH-arts, waarvan zo’n vijf jaar bij het Franciscus Gasthuis & Vlietland. “Ik zie patiënten voorbij komen met allerlei dingen: buikpijn, wonden en beroertes. De meest uiteenlopende problemen komen bij ons binnen via de ambulance, maar soms ook via de huisartsenpost.”
“Gemiddeld komt tien procent van mijn patiënten van de huisartsenpost“, vertelt Pol. “Soms bezoek ik patiënten eerst in de huisartsenpost, dat heet dan een meekijkconsult. Daarom is het zo fijn dat de post en de Spoedeisende Hulp naast elkaar zitten in het ziekenhuis. Mochten ze ons nodig hebben, dan zijn we er zo.”
Mocht je nou vanuit huis direct naar de Spoedeisende Hulp moeten is het handig voor de artsen als je bepaalde dingen bij je hebt. “Je ziet soms mensen die alvast een tasje meenemen, omdat ze verwachten opgenomen te worden. Dat hoeft niet, maar als je met de ambulance komt is het wel handig. Anders moet je in de pyjama weer naar huis als je ontslagen wordt. Maar een medicatielijstje of een medicatierol is wel handig. Daarnaast is het fijn als je brieven van andere ziekenhuizen waar je bent geweest meeneemt of een hartfilmpje hebt laten maken bijvoorbeeld. Dan kunnen we je het beste helpen.”
Dit artikel is eerder verschenen @In de buurt