Bewegen als therapie: ROS Friesland ziet noodzaak preventie bij mentale gezondheid. Ros Friesland

We kunnen nog veel meer aan preventie doen als het gaat om mentale gezondheid. Bij ROS Friesland zien ze de druk en de kosten toenemen op de eerstelijnszorg en denken ze mee over hoe zorg anders georganiseerd of geregeld kan worden. Voorkomen dat je ziek wordt, is ook hier het credo.

Als je mentaal gezond bent, knap je sneller op van ziekte en kun je wel 15 tot 20 jaar langer leven, zegt Sylvie de Boer van ROS Friesland. Ze ziet een toename in de aandacht voor geestelijke gezondheid. Sinds corona, maar ook al daarvoor. Goed eten, goed slapen en genoeg bewegen helpt om fysiek fit te blijven. Maar het is ook belangrijk voor je mentale welzijn. Het helpt om te voorkomen dat je ziek wordt.

Er is nog een hoop winst te behalen, zegt ze. Het mentale deel is enigszins onderbelicht geweest, maar daar zal alleen maar meer aandacht voor komende de komende tijd.

Ook vanuit de overheid wordt er breed ingezet op dit thema. Vooral omdat verschillende onderzoeken laten zien dat jongeren en jongvolwassenen het geestelijk zwaar hebben. Het moet normaler wordt om daarover te praten wanneer je niet lekker in je vel zit.

Bewegen als therapie

Er is steeds meer aandacht voor bewegen als therapie in plaats van alleen maar praten. “We gaan weer meer holistisch naar gezondheid kijken”, zegt De Boer. Voorheen lag de nadruk op denken, spreken en verklaren. Daar worden nu elementen als bewegen, schilderen of muziek maken aan toegevoegd. Bij boks therapie bijvoorbeeld helpt het om zo de pijn die ook letterlijk fysiek opgeslagen zit, los te laten.

Ook is er meer aandacht voor het psychosociale deel wanneer er iemand bij de huisarts komt. Er lopen projecten bij huisartsen om meer tijd te nemen om erachter te komen hoe het met de patiënt gaat. Want ook stressvolle gebeurtenissen kunnen invloed hebben op de gezondheid. Evengoed fysiek als mentaal.

Als er dan meer tijd is om te praten, wordt wel duidelijk hoe het kan dat iemand buikpijn heeft die medisch niet te verklaren is. Belangrijk, zegt De Boer. Want veel consulten bij de huisarts gaan over klachten waarvoor niet meteen een duidelijke medische oorzaak kan worden gevonden.

Lees ook:

Bewegen als therapie: voor chronische klachten zonder medische oorzaak

Bewegen als therapie: fitness voor het brein

Bewegen als therapie: boksen met je psycholoog