Er is een directe relatie tussen empathie van de huisarts en het vertrouwen dat patiënten ervaren. Afwezigheid van empathie bij de dokter stelt patiënten teleur; ze mijden daardoor het bezoek aan de huisarts. Huisartsen kunnen met empathie patiënten persoonlijk en gelijkwaardig benaderen.
In het onderzoek van Frans Derksen geven zowel patienten als huisartsen aan dat de wensen om empathie te ontvangen of te geven niet altijd vervuld worden. Patiënten zien empathie niet als een vaardigheid op zich, maar geïntegreerd met concepten als vertrouwen en ondersteuning. Zo is het een kracht van de huisarts die echter bedreigd wordt door de huidige organisatie van de eerstelijnszorg.
Derksen laat verder zien dat patiënten en huisartsen duidelijke aandacht voor empathie tijdens de huisartsopleiding belangrijk vinden. Ook toont zijn onderzoek aan dat huisartsen behoefte hebben aan intervisie om beter te kunnen reflecteren op hun werk.
Frans Derksen (1947) behaalde in 1975 zijn artsexamen in Nijmegen. Tot zijn pensionering in 2010 werkte hij als huisarts in Doetinchem. Tevens is hij jarenlang huisartsopleider geweest. Bovenstaand onderzoek voerde hij uit bij Vrouwenstudies van de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde van het Radboudumc, binnen het Radboud Institute for Health Sciences.
Empathie in de communicatie tussen huisarts en patiënt. – ppt