Tips & trics over onboarding; hoe behoud je goed personeel
Door:Klara Knapen Voorzitter NVvPM, praktijkmanager en docent
Onboarding: behoud goed personeel
Meer vacatures dan werklozen
Het zijn roerige tijden op de arbeidsmarkt. Er zijn landelijk inmiddels meer openstaande vacatures dan werkzoekenden en werkgevers vechten met elkaar om de beste mensen. Ook in de huisartsenzorg is de vraag naar personeel in de meeste regio’s hoger dan het aanbod. Het is dus meer dan ooit van belang om goed personeel binnen te halen en minstens zo belangrijk: binnen te houden. De vraag die wij onszelf moeten stellen is hoe we dit voor elkaar krijgen in de huisartsenzorg.
Onboarding
Noem het onboarding, of socialisatie van nieuwe medewerkers. Het startpunt hierbij is om de voordeur open te zetten om goed personeel binnen te halen. Wanneer dit is gebeurd, dienen we er vervolgens voor te zorgen dat de achterdeur niet direct weer openzwaait. Met andere woorden: hoe zorgen we ervoor dat we een omgeving creëren waarin mensen genoeg stimulans vinden om zich in te zetten en te ontwikkelen binnen de praktijk? Er zijn meerdere zaken die een bijdrage leveren aan het behoud van goede werknemers. Met een juiste onboarding-strategie snijdt het mes aan twee kanten: het personeel is tevreden en gemotiveerd, de praktijk levert continuïteit in kwaliteit en goed werkgeverschap.
Bouw een stevig fundament
Een solide begin is het vastleggen van een onboarding-stappenplan. Zaken die je hierin opneemt zijn bijvoorbeeld: een inwerkprotocol, een personeelshandboek, een scholings- en ontwikkelplan en een planning voor (voortgangs-)overleg. Het creëren en vastleggen van dit stappenplan vergt in het begin natuurlijk een investering, maar je plukt hier uiteindelijk de vruchten van. En door een gestructureerd inwerktraject, krijgt het nieuwe personeelslid een goede indruk van de praktijk.
Goede voorwaarden, tevreden werknemers
Een veelgehoorde kreet is dat ‘mensen de belangrijkste waarde binnen een bedrijf zijn’. Dit is nogal een holle uitspraak, maar er zit een kern van waarheid in. Zorg er daarom voor dat je ook na de inwerkperiode de juiste voorwaarden creëert voor tevreden werknemers. Het is vanzelfsprekend van belang dat je primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden aansluiten op de inzet van de medewerkers. Daarnaast dienen mensen het gevoel te hebben dat ze in een veilige omgeving werken, waar ruimte is voor initiatief, openheid en overleg. Je personeelsbeleid dient op orde te zijn, zodat je medewerkers de juiste aandacht krijgen. Dit zit hem onder andere in ontwikkelgesprekken en scholingsmogelijkheden, en in attenties als een kerstpakket en verjaardagscadeau. Als je er tot slot ook nog voor zorgt dat je je medewerkers toonbaar waardeert en actief laat bijdragen aan de ontwikkelingen van de praktijk, dan heb je al een enorme stap gezet richting het behoud van goed personeel!
Wat vind jij? Zijn er nog andere zaken die bijdragen aan het binnenboord houden van werknemers? Laat het ons weten.